Til: Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 26, 1220 København K

24. januar 2014

Sags nr. 036.53M.391

Høring over forslag til lov om ændring af folkeskoleloven og forskellige andre love

Fra Danmarks Vejlederforenings side tillader vi os at afgive et kort høringssvar, idet vedtagelse af forslaget vil få konsekvenser for vores medlemmer. Vi vil sætte pris på, at vi fremover kommer på høringslisten, når et forslag vedrører vejledningsområdet.

Med folkeskolereformen havde vi set frem til en udvidelse og nyudvikling af UEA, således at det fremover ville være et fag om karrierelæring hele vejen op gennem folkeskolen. I stedet er UEA med forslaget blevet endnu snævrere end det var i forvejen. Navnet Uddannelse og job signalerer hverken styrkelse af læring om karriere eller valgkompetence, hvilket der ellers er hårdt brug for. Der er brug for nytænkning af faget, således at det afspejler den virkelighed af mange forskellige muligheder og ikke-lineære veje, mange karrierer i dag er formet af. Hvordan kan man håndtere og reflektere over de mange karrieremuligheder, som nødvendigvis løbende medfører en række til- og fravalg i et livslangt læringsperspektiv? Det og mange andre brede spørgsmål bør adresseres i en nytænkning af UEA og benævnes Karrierelæring fremfor Uddannelse og job.

Danmarks Vejlederforening

v/ Helene Valgreen, formand og Morten Bjerregaard, næstformand.